Negotiator AccountManagementFMCG

Onderhandelen tijdens de Jaargesprekken.

Slechts een aantal partijen bepalen winst of verlies. Wat als de benodigde prijsverhoging niet wordt gerealiseerd? Innovaties niet in alle winkels komen te liggen? Investeringen niet tot de gewenste resultaten leiden? Het is dan ook een belangrijk proces waarin de relatie leidend is. Voor beide partijen bestaat een groot afbreukrisico. Zicht houden op wederzijdse belangen is leidend om tot een goed resultaat te komen.

Voor wie is de Negotiator?

Je bent verantwoordelijk voor accounts binnen FMCG (Food/Drug/Farmacy) en de jaar- gesprekken staan voor de deur. Misschien ga je dit voor de eerste keer doen, wellicht heb je deze onderhandelingen al vaker gevoerd. Maar je merkt dat je behoefte hebt aan meer structuur en handvatten om deze onderhandelingen om te zetten in een goed resultaat. Hoe bereid je je voor? Waar ga je beginnen? Wat wordt je openingsbod? Hoe ga je om met ‘druk’? Hoe houd je het klimaat goed? Wat doe je als er wordt gedreigd met saneringen of een promotiestop?

 

Download Brochure Negotiator

In de Negotiator staan de volgende 4 kerncompetenties van het effectief onderhandelen centraal.

1. Creativiteit.

Effectieve onderhandelaars zijn creatief en weten daardoor de waarde van de deal voor beide partijen te verhogen.

2. Win-win mindset.

Effectieve onderhandelaars pakken de verschillen die op tafel liggen aan met een win-win mindset, gericht op samenwerken.

3. Relationeel.

Effectieve onderhandelaars zijn in staat om sterke relaties op te bouwen met de andere partij en maken onderscheid tussen de inhoud en de persoon.

4. Zelfbewustzijn.

Effectieve onderhandelaars zijn zeer zelfbewust en kennen hun sterktes en zwaktes.

Wat leer je?

Je leert aan de hand van je eigen case hoe je het maximale uit jouw jaardeal gaat halen. Je leert grip te krijgen en te houden op het onderhandelingsproces, je leert hoe je de tactieken van de inkopers kunt doorzien en je leert hoe je de denkdruk in het proces bij de ander kunt leggen. En dit alles in twee dagen met accountmanagers van verschillende bedrijven uit de FMCG branche (Food, Drug en Farmacy).

 

Tweedaags programma van de Negotiator.

De training is opgebouwd uit twee losse dagen waarin het volgende aan bod komt.

Dag 1: De 7 stappen VOOR het speelveld

Een succesvolle deal begint met een scherpe visie op de verschillende processtappen en hun onderlinge verband voor een maximaal resultaat. Op deze dag leert de deelnemer om het onderhandelingsproces te beheersen en om zich niet te snel te laten verleiden om het ‘speelveld’ op te gaan.

Dag 2: De 7 nego-tactics OP het speelveld

Op de tweede dag gaan we onderhandelen. De deelnemers maken kennis met de verschillende tactieken en ‘dirty-tricks’ op het speelveld. Ze krijgen effectieve technieken aangereikt om hiermee om te kunnen gaan en het onderhandelingsdoel voor ogen te houden.

Data AccountmanagementFMCG Negotiator:

Dag 1: vrijdag 3 november 2023
Dag 2: vrijdag 24 november 2023